לידת תינוק

כל מה שצריך לדעת לגבי חופשת לידה

מי זכאית לחופשת לידה

חוק עבודת נשים בישראל כולל בתוכו גם את עניין חופשת הלידה של הנשים. עד חודש מאי של שנת 2007 החופשה הייתה באורך של 12 שבועות, אך מחודש זה היא הוארכה ל-14 שבועות כדי לאפשר לאימא לתמוך בילדה הקטן ולהתאושש מעט יותר זמן. כדאי לדעת שהחופשה ניתנת להארכה מעבר לאותם 14 שבועות בשל מקרים חריגים כמו לידת מספר ילדים באותה לידה, אשפוז של הילד או מקרים אחרים המופיעים בחוק.

בשנת 2012 נקבע גם כי אישה שמעוניינת להאריך את חופשת הלידה בעוד 12 שבועות ללא תשלום תוכל גם כן לעשות זאת. הארכה זו מתייחסת למי שכבר הועסקה במשך שנה אחת לפחות במקום עבודתה. עוד יש לדעת כי עובדת יכולה להתחיל חופשת לידה לא רק מרגע הלידה אלא 6 שבועות טרם תאריך הלידה המשוער. גמישות זו בחוק אינה מוכרת לכולן, ולכן ראוי תמיד להתעדכן באפשרויות השונות שמתחדשות לעתים.

מה לגבי גברים שמעוניינים לצאת לחופשת לידה

עוד בטרם נעסוק בגברים, שיכולים גם הם להשתתף בחופשת הלידה בזכות ההתייחסות אליהם בחוק, נזכיר כי המוסד לביטוח לאומי משלם ליולדת דמי לידה במשך אותם 14 שבועות שהיא נשארת עם התינוק ולא עובדת. בנוסף, למעסיק אסור לפטר אותה במהלך חופשת הלידה וגם לא 60 יום לאחריה, ואסור לו להעסיק אותה במהלך חופשתה (גם אם היא מסכימה לכך), אלא אם כן מדובר במקרים כמו לידת ולד מת חלילה, מסירת הילד לאימוץ, או פונדקאות.

לגבי גברים, הרי שהם יכולים לחלוק את חופשת הלידה עם בת זוגם. האם יכולה להעביר את הזכות לחופשה לגבר לאחר 6 שבועות. כך הוא יוצא ליתרת ימי החופשה, כשהאישה מחויבת לחזור לעבודתה. חשוב לדעת שזכות החלפה זו חלה גם על הורים מאמצים. במקרה שבו התינוק נמצא בחזקתו הבלעדית של האב ובטיפולו (בשל נכות של האם או בשל מחלה שלה שמונעים ממנה לטפל בילד), הרי שהאם יכולה לוותר על החופשה כולה לטובת הגבר.

רעיונות לניצול נכון של החופשה

לא חסרים רעיונות לניצול טוב יותר של חופשת הלידה. אף אחד לא אמר שצריך להיסגר בבית ולסבול חלילה. קניונים רבים ברחבי הארץ מציעים פעילויות חינמיות בשעות הבוקר, וחוגי תינוקות מופעלים במרכזי קניות שונים. גם יציאה לגן שעשועים קרוב (זמן מספיק אחרי הלידה) מאפשרת מפגש עם אימהות בחתך גילאים די דומה שנמצאות גם הן לאחר לידה. כך, נושאי השיחה מתפתחים להם לבד, ונוצרים קשרים נחמדים או אפילו חברויות טובות.

 באינטרנט אפשר למצוא מידע על מעגלי תמיכה, קבוצות הנקה, קבוצות שעוסקות בהורות טבעית, אמהות חד הוריות ועוד. אפשר גם לצאת לחוג התעמלות שבו מציעים לנשים שמרטפית בזמן האימון. אך גם כשנשארים בבית יש לדעת כיצד לנצל את הזמן ולנהל אותו נכונה. כשהתינוק ישן זה הזמן להחזיר קצת אנרגיה בתנומה טובה, וכשהוא ער זה הזמן לפתח את יכולותיו המוטוריות ואת מוחו הצעיר ע"י פעילויות איכותיות.