ניקיון

אבק בבית ובריאות

מחקרים רפואיים רבים נעשו על האבק שמתפזר בבית ועל השפעתו על בריאותנו וחוסנה של המערכת החיסונית בהקשר זה. בישראל, יש לא מעט ימים אביכים בהם האבק מתפזר בכל עבר ומקשה עלינו לנשום.

למעשה, האבק מורכב מחומרים כימיים שונים המזיקים למערכת הנשימה ולריאות. אז נכון שמנגנוני ההגנה הנמצאים

בריאות שלנו מאפשרים לגופנו להתמודד עם חלקיקי אבק שונים אך כאשר אנו נחשפים לחלקיקי אבק גדולים כלומר, מעל 2.5 מיקרומטר, אלו נוטים לשקוע בסמפונות הראשיות ובטווח הארוך עלולה להיגרם פגיעה בתאים של המערכת החיסונית ונזק מצטבר לריאות.

כמובן שיש הבדל ניכר בין האבק שנכנס אלינו לתוך הבית לבין אבק אליו נחשפים אנשי מקצוע העובדים במפעלים העוסקים בעיבוד זכוכית, ייצור מלט, או עובדים העוסקים בחקלאות ובתעשיות התעופה והמתכות. יש מגוון של שיטות בהן ניתן להילחם בתופעת האבק בבית או לפחות לנסות להילחם בה. לעומת זאת, יש שיטות שנחשבות בסטטוס שלהן כיעילות, אך בעיקרון הן רק מעבירות את האבק ממשטח אחד למשטח השני כמו מוצרי הנוצות למיניהם. חשוב לציין כי האבק מצטבר במקומות חבויים, אותם אנו לא מעלים בדעתנו לנקות ביומיום כמו פתחי החימום או מיזוג האוויר. חשוב מאוד לנקותם מדי פעם, זאת משום שהאוויר שיוצא דרכם מלא באבק. קיים סוג נוסף של אבק הנמצא בבית המכונה אבק יבש. אותו אבק מתייבש על משטחים שונים ואז קשה עוד יותר לנקות ולהסיר אותו. תוכלו להיעזר בחומרי ניקוי מיוחדים כמו ספריי נגד אבק או פוליש ואיתם לנקות את המשטח שיסיר את האבק. טיפ נוסף להסרת אבק מהרהיטים הינו לרסס את חומר הניקוי על המטלית איתה אתם מנקים ולא על המשטח באופן ישיר, זאת משום שכאשר אנו מרססים את הרהיט באופן ישיר, עלולה להיווצר שכבה של חומר הממגנטת אליה אבק נוסף.