דירה חדשה

מהי אחריות הקבלן כלפי הקונה בקניית דירה ?

קניית דירה היא הרכישה היקרה ביותר שאנו מבצעים בחיינו. ככזו, האחריות הניתנת על ליקויי הבנייה העלולים להופיע בה היא מקיפה ויסודית. מה חבל שרבים מאיתנו אינם מודעים לשורות הקטנות המופיעות בחוק המכר וכך מאבדים את ההגנה שהחוק מעניק לרוכשי הדירות.
למעשה, אף אחד מאיתנו אינו צריך להיות נתון לחסדיו של הקבלן. החוק קובע במפורש מהי תקופת האחריות הנתונה לכל מרכיב בדירה. כל שנותר לרוכש הדירה המודע לזכויותו, הוא להיעזר בבעלי מקצוע מתאימים ומוסמכים שבמסגרת בדק בית הנדסי יסודי יאתרו עבורו את אותם מרכיבים שיש לדרוש מהקבלן את תיקונם.

מהי תקופת האחריות שיש על ליקויי בנייה ותכנון בדירה שרכשנו מהקבלן ?

בעיות איטום ורטיבות ממקורות שונים (קירות, גג, מקלט) – שלוש שנים תקופת בדק.
ריצוף – מרצפות שוקעות בקומת הקרקע – שלוש שנים תקופת בדק.
ריצוף – מרצפות שוקעות בשבילים, במדרכות ובחניות – שלוש שנים תקופת בדק.
חיפויים חיצוניים בעלי קילופים בולטים – שבע שנים תקופת בדק.
חיפויים הנמצאים בחדרי מדרגות בעלי קילופים – שלוש שנים תקופת בדק.
בעיות בצנרת אינסטלציה לסוגיה הכוללת מרזבים והסקה – שנתיים תקופת בדק.
סדקים עוברים בתקרות ובקירות – חמש שנים תקופת בדק.
בעיות תיקונים ונזקים במנועים, דודים ומכונות – שלוש שנים תקופת בדק.
אי התאמה וליקוי בניה כלשהוא שאינם מזוהים כליקוי יסודי – שנה אחת תקופת בדק.

לגבי כל אחד מהסעיפים מתווספת כאמור, תקופת אחריות קבועה בת 3 שנים. על הדייר לדווח על על כל ליקוי בנייה ברגע שמתגלה או תוך זמן סביר. כדי לדווח על ליקוי בנייה, הנקרא בלשון החוק "אי התאמה" הדייר צריך לזהות אותו. אולם כיצד ידע אדם מהישוב לגלות לזהות ולאבחן ליקויי בניה ותכנון בדירתו?
פעמים רבות דייר מבחין בליקוי בנייה מסוים אולם הוא חושב לתומו כי אין מדובר בליקוי בנייה שזכותו לדרוש את תיקונו. כך למשל – תריס חורק. דייר מבחין כי התריס הגדול של הסלון חורק בפתיחה וסובר כי מאחר ומדובר בחלון גדול, החריקה נורמאלית. אולם, מהנדס בדק בית יזהה מיד כי החריקה חורגת מהתקנים ועל הקבלן לתקנה.
במקרים אחרים הדייר אינו מבחין כלל בליקוי הבנייה הקיים בדירתו משום שאינו מודע לתקנים בנושא. כך למשל – מרצפות שהמרווח במישקים ביניהן קטן מ 3- מ"מ הקבועים בחוק. הדבר אינו נראה לעין כליקוי, אולם עם הזמן ובתהליכי התכווצות והתפשטות שיעברו על האריחים עקב שינויי טמפרטורה, יגרמו לאריחים סדקים.

במקרים נוספים הדייר אכן מבחין כי קיים ליקוי בניה בדירתו, אולם אין לו את הידע המקצועי הדרוש לקבוע כיצד יש לתקן. כך למשל, בעית רטיבות המתגלה ע"י התנפחויות על הפנלים.
דייר עלול לקבל פתרון שיוצע לו ויכלול שיוף ההתנפחות וטיוח מחדש. בבדיקת בדק בית יתכן כי יזהה המהנדס כי מדובר ברטיבות הכלואה מתחת לריצוף ויקבע כי הפתרון חייב לכלול הרמת ריצוף, החלפת המצע ורק לאחר מכן טיפול מקומי בטיח.
שירות של בדק בית וביקורת מבנים הוא הכרחי לדייר המבקש לקבל לידיו דירה ראויה למגורים אשר תשמש אותו בנאמנות לאורך השנים.

6 שאלות שכדאי לשאול בעת רכישת דירה

כיצד נדע שאנחנו רוכשים דירה בצורה נכונה ?

לסיכום בכדי לדעת שאנחנו מבצעים רכישה נכונה כדאי לתכנן את כל התהליך עם מפקח בניה או חברת בדק בית אשר יסייעו לכם לבחון את כל האספקטים הנכונים בעת הרכישה ! לעיתים קרובים שירותים אלה חוסכים להמון אנשים כאבי ראש ולא מעט כסף ! המומחים בתחום הנ"ל ידאגו שתקבלו את כל המגיע לכם ללא טעויות ועד הפרטים הקטנים , דברים שלעולם עין בלתי מזויינת היתה שם לב אליהם !